Vocale verrassing Petra Berger…

Vandaag 28-10-2019 in het Noord Hollands Dagblad een recensie over het concert afgelopen zaterdag Petra Berger met het Driebankoor in Venhuizen.

Vocale verrassing Petra Berger

Concert van het Driebankoor met Petra Berger. Bijgewoond op zaterdagavond in de Nederlands- hervormde kerk te Venhuizen

Door Regina Arbouw.

Op deze bijzonder avond concerteerde het Driebankoor samen met Petra Berger, pianist Mark Brandwijk en organist Aarnoud de Groen,

De muzikale leiding was in handen van Jan Verhoef. Met ‘Frieden’ van Anton Kropivsek opende het koor de avond. Fijne hoorbare nuances, toepasselijke dynamiek en vooral: een reflectie van de tekst in de zang.

Meteen hierna was het eerste optreden van Petra Berger. Deze zangeres koos tweemaal een musical voor de kennismaking met de volle kerk. Disney’s Pocahontas leverde de song ‘The colors of the wind’, de musical Cats het zo geliefde ‘Memory’. Volop gelegenheid om de levendige stem, de genuanceerde voordracht en het muzikale bereik van Petra Berger te bewonderen.

Hierna presenteerde het Driebankoor met de eigen soliste Wendy Vroling ‘Why we sing’ van Greg Gilpin. Volop inzet van koor en soliste – het koor is rijk met zo’n solostem. Maar het was voor mezzo Wendy Vroling wel hard werken. De veelzijdigheid van het grote koor bleek vervolgens uit het geserreerd gezongen: ‘The Rose’ en ‘You raise me up’. De nauwgezette aanwijzingen van de dirigent doen wonderen voor de meerstemmigheid in deze publiekslievelingen.

Onverminderd populair is : ‘Les Miserables’, film en theaterstuk. Het leverde onder andere ‘I dreamed a dream’ op, een droom die door Petra Berger werkelijkheid werd.

De begeleiding tijdens dit concert was heel goed, Mark Brandwijk is een beweeglijk mens en een virtuoos pianist, volop aandacht voor het koor en de soliste. Organist Arnoud de Groen zorgde de hele avond voor mooie, muzikale bases in de muziek. Op twee plaatsen in het programma kregen zij gelegenheid voor een instrumentaal intermezzo, met onder andere: ‘The windmills of my mind’, ooit van Dusty Springfield.


In de tweede helft was er de kennismaking met het Italiaanse repertoire van de soliste, die weer die grote wendbaarheid toonde in aria’s die aanvankelijk door herenstemmen werden gezongen. Andrea Bocelli koppelde ‘Parla pui piano’ los van The Godfather, Petra Berger maakte er voor de hele zaal een vocale verrassing van.
Met ‘Nessun Dorma’ uit Puccini’s Turandor kreeg ze echt alle handen op elkaar. Roerend gezongen en onderstreept door gebaren met de nodige dramatiek, zo mooi.


Het koor ging voor zijn afsluiting naar het lichte repertoire , zoals ‘What a wonderfull world’ en ‘Bridge over troubled water’ . Afsluitend schitterden zangeres en Driebankoor in ‘Anthem’ uit de musical Chess. Tempo , temperament en daarna een langdurige ovatie. Volkomen verdiend.

This entry was posted in Nieuws. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *